Jag har bestigit Sveriges högsta berg!

Söndagen den 18 Juni besteg jag Kebnekaise, Sveriges högsta berg.
Ni som känner mig vet att detta var ett äventyr helt i min smak – naturen och den friska fjälluften är oslagbar. Vyn av magiska, snötäckta fjäll i horisonten är något jag tycker är så vackert och aldrig kan se mig mätt på. De friska fjälljokkarna kan aldrig törsta mig nog och de oändliga vandringslederna i vårt vackra land gör mig bara mer och mer övertygad om att fjällen är den plats där man kan bli frisk i både kropp och själ.

Resan jag gjort denna helg var i rättan tid. Jag har stressat och kämpat som ett djur med skolarbete kombinerat med två olika jobb, scouter och konfa den här våren. Allt har varit värt slitet. Den här resan var som slutet på den här stressen. Och jag kan garantera er att det inte bara är att släppa allt som hänt. Det är som att jag först nu, när jag sitter här på tågstationen i Kiruna och väntar på att kliva in i sovkupén och åka hem, upptäcker hur sjukt fort även denna helg gått och hur extremt utmattad jag är.

Resan började i torsdagskväll. Med en heö del förseningar och krångel. Tillslut kom vi i alla fall fram i tid till fjällstationen i Nikkaluokta på fredag eftermiddag. Första kvällen var vi heeelt slut. Vi kastade på oss våra 17kg ryggsäckar och vandrade 5km efter att ha rest i 17 timmar. Vi somnade snabbt i tältet den kvällen kan jag tala om.

På lördag morgon packade vi ihop och vandrade upp till fjällstationen vid Kebnekaises fot. Det var en 13km vandring som vi tog på några timmar. Vi tyckte vi gick sjukt fort och hade gjort en rätt rejäl prestation, om man utgår från vår individuella fysik. Hur skulle jag orka bestiga Keb dan därpå? På kvällen hade vi ett avresemöte med information om hur turen skulle gå till – vi gick med guide. 

På söndagen var det dags. Kl 07.00 var det samling. Turen är beräknad att ta cirka 10 timmar. På lördagen var vi helt slut efter ungefär 5 timmar. Vi skulle gå nästan lika långt (12km t.o.r) men med en stigning på 2000m till skillnad mot lördagens höjdskillnad med 200m. I princip hela dagen gick vi över snö och det tog på vaderna kan jag säga. Det var korta och intensiva vattenpauser ungefär en gång i timmen. Vi korsade en glaciär som var 200m djup, klättrade med selar längs en bergskant och besteg tillsist den översta lilla glaciärtoppen, som snart är smält. Jag räknade 10 steg i taget de sista 40 minuterna. På slutet kände jag att jag orkade räkna lite till och kom upp till 20. När jag då tittade upp i snöröken och dimman stod guiden redo framför mig med att koppla på glaciärsäkraren så att jag kunde ta de sista stegen upp till toppen! Den lyckan!!! Det är en otroligt mäktig känsla att stå på toppen av Sveriges högsta berg. Det är tveklöst det mest fysiskt jobbiga jag någonsin gjort men det gav mig en sjukt härlig känsla.

Så ja, jag har bestigit Sveriges högsta berg i helgen. Vad har ni gjort? 🙂

En reaktion på ”Jag har bestigit Sveriges högsta berg!

Kommentera

