”Vicki, du kan väl göra allt?”

Igår var det torsdag. De flesta torsdagskvällarna spenderar jag i Rogsta tillsammans med omkring 16 spralliga upptäckarscouter. Varje gång jag berättar om den här upptäckargruppen kan jag inte vara annat än stolt. De samarbetar bra, lär sig snabbt, är entusiastiska till uppgifterna och en fröjd att leda.

Igårkväll hade vi mörkerspårning. Det var ganska läskigt, tyckte många. Ingen förutom en ville gå ett varv till. Jag lät honom inte gå själv. Vi försökte hitta någon annan som skulle vilja följa med, men ingen sa ja. Då utbrast denne härliga scout: ”men Vicki, du kan väl göra allt?”

Jag ska vara ärlig, jag är också lite mörkrädd. Det är dock inget jag strävar efter att fortsätta vara för resten av mitt liv. Jag tror starkt på att man bör utsätta sig för sina rädslor för att de ska försvinna.

Sagt och gjort (om än det tog ett litet tag att övertyga mig själv) jag ville inte göra scouten besviken. Så vi traskade iväg ut i kôlmörkret i skogen. (Med ficklampor och följde reflexer) Vi hann inte långt innan tre till scouter anslöt. Det gjorde mig glad. Jag fick känslan av att de har tilltro till mig. Att de litar på att jag kan ta dem säkert genom skogen.

Eller så fick de bara tummen ur när vi väl gick och de inte alls var rädda innan. Vad vet jag?

Hade jag däremot fått göra om kvällen, hade jag tagit med mig hela gruppen att gå ett varv till. Av den anledningen att liksom visa att det inte alls fanns något farligt där ute.

Jag känner mig så tacksam och ärofylld av att få chansen att leda dessa 10-12åringar. Det är helt fantastiskt att se dem utvecklas och när de övar bort rädslor.

Tack för att ni vill hänga med mig. Ni ska också veta att jag är så imponerad och stolta över er. Ni är fantastiska individer och jag hoppas att ni stannar länge med oss!

Kommentera

